Gyermektagozati foglalkozások januárban

Januárban az állatok helyes táplálása, a denevérek és védelmük illetve a "nem szeretem állatok" voltak a foglalkozások témái. Négy csoportban 173 tagja van a több mint tíz éve működő gyermektagozatnak. Ebben a tanévben a Széna téri, a Zentai és a Teleki-Sziget utcai iskola csatlakozott a programhoz.

KÉPEK

A Széna téri iskola mindkét csoportjában az állatok helyes táplálása volt a téma, Krepsz Gyöngyi zoológus, állatotthonunk vezetője tartotta a foglalkozásokat. Segítője volt Dolly kutya, aki nemcsak a simogatásokat fogadta örömmel, de szívesen mutatta meg a bundáját, a fogazatát, izomzatát.

Ebben az iskolában az ősszel már átvettük az állatok alapvető szükségleteit, a kutya viselkedésének alapjait. A helyes táplálásról azért nem lehet eleget beszélni, mert ez alapozza meg kedvenceink egészségét. Ha megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékhoz jutnak, akkor immunrendszerük erős lesz, bundájuk szép, fényes, könnyebben ellenállnak a betegségeknek. A vetítéssel egybekötött előadáson arról is beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi a táplálék és a tápanyag között a különbség, mi történik azzal a táplálékkal, amit kedvencünk megeszik, miért nem mindegy hogy melyik állat mit kap enni. A tápcsatorna felépítése és működése mellett a hiánybetegségekről és a helytelen táplálás következményeiről is ismereteket szereztek. Játékok segítették a gyerekeket, hogy a megszerzett tudást elmélyítsék. A kedvencek táplálása kapcsán felhívtuk a figyelmüket arra, hogy saját szervezetük számára is fontos a helyes táplálkozás, átbeszéltük, hogy kinek mi a káros, mely ételek kerülendők.

A Zentai úti iskolában a Denevérek, e különleges emlősállatok és az ő védelmükkel kapcsolatos feladatok álltak a foglalkozás középpontjában. Vendég előadónk, Staudinger István, a Duna-Ipoly Nemzeti Park természetvédelmi őre tartott nagyon érdekfeszítő és sok képpel tarkított foglalkozást.

A gyerekek megtudták, hogy a hazánkban élő 26 denevérfaj mindegyike védett, 8 közülük fokozottan, megismerték a denevérek életmódjának kulcselemeit, azt, hogy három különböző élőhelyen találkozhatunk eme lenyűgöző termtményekkel. Az előadó felhívta a figyelmet arra is, hogy a denevérek rendkívül hasznosak, márcsak ezért is botorság a bántalmazásuk. Mesélt arról is, hogy milyen a denevérkutatás - éjszakai munka! - és mit lehet tenni a denevérek védelme érdekében, nemcsak a jogszabályi előírások hangzottak el, de az is, hogy maguk a gyerekek mit tudnak tenni ezekért az állatokért.

A Teleki-Sziget utcai iskolában az ún. nem szeretem állatokról, az állatfóbiák kialakulásáról, leküzdési lehetőségeikről és az állatokra gyakorolt hatásáról szólt a foglalkozás. Az előadó, Krepsz Gyöngyi, örömmel tapasztalta, hogy a gyerekekben még nincs meg a felnőttekre jellemző sok tévhit, utálat. Nyitottan és érdeklődve fogadták a foglalkozásra bevitt állatokat.

Fiúk-lányok egyaránt kíváncsiak voltak a gyászbogár lárvájára, a tücsök hangjára, a különleges testfelépítésű sáskákra vagy az eddig csak hallomásból ismert csótányra.

A foglalkozás alapozó játékkal kezdődött, így a gyerekek egymásról is kaptak új információkat, majd a vetítést követően egy táplálékhálózatot jelenítettek meg a gyerekek, s a játék segítségével megértették, hogy a természetben mindennek és mindenkinek megvan a maga helye és szerepe.

Az állatok tanulmányozása sok kérdést és felismerést szült bennük. Bízunk abban, hogy ez a foglalkozás is hozzájárult ahhoz, hogy a gyerekek kiváncsisággal, szeretettel figyeljenek az állatokra és ne a tévhitek, babonák vezéreljék őket, mert annak sok állat látja a kárát.